Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu. Jak to działa?
- Odprowadzenie VAT od sprzedaży pojazdu
- Odliczenie VAT
Odprowadzenie VAT od sprzedaży pojazdu
Ponieważ sprzedaż pojazdu wykupionego z leasingu wiąże się z koniecznością odprowadzenia VATu, z reguły do ceny, jaką chce uzyskać zbywający doliczany jest podatek. W takiej sytuacji istnieje małe prawdopodobieństwo, że oferta zainteresuje prywatnego kupca, który nie będzie mógł odliczyć podatku. Inaczej będzie w sytuacji, jeśli nabywającym pojazd będzie firma. Jednak i w tym wypadku może ona odliczyć całą kwotę podatku, wyłącznie wtedy, gdy samochód używany jest tylko do celów służbowych. W przypadku kupna auta, które będzie miało być użytkowane również prywatnie, nabywca może odliczyć od podatku jedynie 50 proc. podatku.
Konieczności odprowadzenia podatku nie da się uniknąć nawet wtedy, gdy przedsiębiorca wykupi auto na cele prywatne, a dopiero później znajdzie kupca. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, sprzedaż jest uznawana za przychód firmy wymagający opodatkowania, jeśli zostanie dokonana w ciągu sześciu lat od czasu wycofania samochodu z majątku firmy.
Odliczenie VAT
Przedsiębiorca sprzedający samochód ma prawo do odliczenia od tak obliczonego podatku, VAT-u jaki opłacił podczas wykupu auta. Jednak w przypadku pojazdów, których początkowa wartość była niższa niż 15 tys. zł może to zrobić w ciągu roku od dnia wykupu. Po tym czasie dokonanie takiej korekty staje się już niemożliwe.
Czytaj także
Spotify, Dropbox, Netflix - czy można i jak księgować zagraniczne subskrypcje?
Czytaj więcejSięgnij po sieć. Słów kilka o tym, jaką broń wybrać w biznesie, by zwyciężyć w walce z koronawirusem.
Czytaj więcejZmiana czasu do zmiany. Rewolucja, czy fake news?
Czytaj więcejUrlop macierzyński dla samozatrudnionych - czy to się w ogóle opłaca?
Czytaj więcejKontrole urzędnicze w nowej rzeczywistości. Co warto wiedzieć?
Czytaj więcejFirma vs. koronawirus. Nowe przepisy w dwóch kolorach.
Czytaj więcejCo to jest JPK? Od kiedy obowiązuje i czy muszę posiadać?
Czytaj więcejEkoakcje największych. Marketing, czy realna pomoc?
Czytaj więcej