Chatbot doceniony. Ukłon nowych technologii w stronę biznesu

14 grudnia 2019
Chatbot doceniony. Ukłon nowych technologii w stronę biznesu
Chatbot to skrótowa forma nazwy ‚chatterbot’, czyli wirtualnego konsultanta, czy doradcy. Ten program komputerowy został oparty na idei sztucznej inteligencji, by perfekcyjnie naśladować ludzkie zachowania. Wymyślony w połowie ubiegłego wieku, dziś święci triumfy w wielu firmach, jako innowacyjna zdobycz technologii. Choć to nie najnowsza myśl, to podrasowana i odpowiednio ulokowana może z powodzeniem stawać w szranki z dawnym botem ELIZĄ, czy szwedzką ANIĄ z Ikei.
  • Robotyczny krasnal
  • Technologia z głową

Robotyczny krasnal

Jednym z najlepszych polskich przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji w obsłudze klienta jest dwujęzyczny (polsko-angielski) chatbot na wrocławskim lotnisku. To nowatorskie i jedyne w Polsce rozwiązanie zastosowane w obsłudze pasażerów lotniska, pomaga zaplanować podróż, dzięki zintegrowaniu z wyszukiwarką lotów. Robot odpowiada także na pytania najczęściej zadawane przez pasażerów oraz wskazuje lokalizację punktów usługowych, czy wysyła spersonalizowane powiadomienia. Informacje o cenach usług okołolotniskowych, czy rozkładzie komunikacji miejskiej również będą cenne dla pasażerów. Nie bez powodu został on doceniony w konkursie Dobry Wzór 2019 Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Jest nie tylko praktyczny i przyjazny strapionym podróżnym, ale to również piękne urzeczywistnienie myśli technologicznej. Znaleźć się z zacnym i elitarnym gronie niewielu lotnisk europejskich posiadających to rozwiązanie–spełnione marzenie. Innowacyjny, funkcjonalny i przyjazny–tak wygląda zwycięskie trio ulokowane w jednym wrocławskim chatbocie.

Technologia z głową

Firma, która stworzyła dolnośląskie cacko, podkreśla, że nie chatboty to już nie tylko moda, a konieczność podykotowana zmieniającym się środowiskiem biznesowym. Szyte na miarę potrzeb danej branży, nie mogą powstawać w oderwaniu od sprofilowanego odbiorcy produktu. Posiadanie w swoich zasobach chatbota musi się wpisywać strategię budowania marki, czy założone cele biznesowe, a nie stanowić bezużyteczny gadżet. To w pełni zautomatyzowane narzędzie do wielokanałowej obsługi klienta, które skutecznie wspiera i usprawnia kontakt z odbiorcami, szczególnie w dni i godziny, w których etatowa załoga ma wolne. Klient dobrze zaopiekowany to klient lojalny, a chatbot nie zawiedzie nawet w porze nocnej. Roboty wykorzystywane są również do zwiększenia sprzedaży, realizują obrane cele marketingowe, a także mogą stać się wirtualnymi asystentami HR. To tylko niektóre z przykładów ich zastosowania, bo jak pokazują dane–niemalże wszystkie branże zostały opanowane przez sztuczną inteligencję.

Dziś już nikt nie zadaje sobie pytania, czy roboty zastąpią ludzi. Dziś każdy, kto interesuje się rynkiem nowatorskich rozwiązań, próbuje badać, które obszary mogą być obsłużone przez interaktywne automaty. Wspomagają i ułatwiają pracę, jednak wciąż to ludzie je projektują, serwisują i zastępują, gdy technologia zawiedzie.

Czytaj także