Concierge w firmie – luksus czy standard?

13 lutego 2020
Concierge w firmie – luksus czy standard?
Mówisz konsjerż–myślisz hotel. I to właściwie nie jest złe skojarzenie. Dziś ta rola stała się już usługą, która, dotychczas zarezerwowana dla gości hotelowych, uległa znacznemu otwarciu i rozszerzeniu na nowych zinstytucjonalizowanych zleceniodawców z pola lifestyle managementu. Czy polskie firmy przekonają się, że rola konsjerża z czasem może stać się nieodzowna? Przyjrzyjmy się tej funkcji, by lepiej zrozumieć jej specyfikę.
  • Zwykły konsjerż, czy francuski concierge?
  • Całkiem współczesny człowiek renesansu
  • Cocnierge zna–cocncierge ma

Zwykły konsjerż, czy francuski concierge?

Dyżurny, porządkowy, odźwierny, asystent, dozorca, Szwajcar, prawa ręka, pomocnik, człowiek do zadań specjalnych, terminator. Słownik synonimów zna całe mnóstwo terminów pasujących do roli konsjerża. Wielość określeń znakomicie oddaje złożoność tej funkcji i multizadaniowość na tym stanowisku. Choć wielu z nas kojarzy pewnie to wyrafinowane, francuskobrzmiące określenie z głównym bohaterem nagradzanego filmu Grand Budapest Hotel, to w istocie, to znana od wieków rola. Już w wiekach średnich w ciemnych zamkowych komnatach pojawiały się osoby podtrzymujące płomień świec, którym z czasem przypisano funkcję troszczenia się o gości przybyłych do zamku. Spełnianie życzeń i czynienie sprawunków to chleb powszedni takiej osoby. Wraz z rozwojem cywilizacji rola ta ewoluowała w kierunku portiera w holu luksusowego hotelu, odpowiedzialnego za należyte przywitanie gości i zadbanie o właściwy komfort przybyłych. Z uwagi na lokalizację owych przybytków luksusu, konsjerż zyskał miano Szwajcara. Kolejne lata wyniosły tę funkcję do rangi elitarnego zajęcia, zarezerwowanego wyłącznie dla ludzi o szczególnych umiejętnościach i spełniających najróżniejsze zachcianki zamożnych gości hotelowych.

Całkiem współczesny człowiek renesansu

Dzisiejszy konsjerż do zazwyczaj pracowni hotelu, który właściwie, zgodnie z historią profesji pełni rolę wielowymiarowego opiekuna. Ale to może być również pracownik agencji świadczącej usługi concierge, który w ramach abonamentu, czy umowy, ma określony zakres obowiązków wobec konkretnych klientów. Obecnie wiele firm decyduje się na zatrudnienie pracownika na etat w takiej właśnie roli, by odciążyć pozostałych zatrudnionych w codziennych drobnych obowiązkach, które mogłyby wiązać się z ich absencją. Często też usługa concierge wliczona jest niejako w cenę bądź program spotkania biznesowego, czy konferencji. Można też spotkać rozróżnienie profesji na travel concierge, czy concierge nieruchomości. Zakres czynności mu powierzanych jest naprawdę szeroki. Od spraw związanych z rozrywką czy rekreacją, tj. rezerwacja biletów na topowe spektakle, koncerty, mecze, po organizowanie czasu wolnego i podróży służbowych, czy rodzinnych. Przez kwestie organizacji posiłków, rezerwacji stolików w restauracjach, transfer z lotniska, odebranie dzieci ze szkoły. Po dostarczenie przesyłki pod wskazany adres, załatwienie drobnych formalności, obsługa awarii, kwestii technicznych pojazdu. Coraz częściej wspomina się także o kwestiach zdrowia i edukacji, które również są chętnie zlecane zawodowym asystentom. Organizacja leczenia za granicą, bądź wyszukiwanie wartościowych i prestiżowych kursów i korepetycji, wchodzą w zakres powyższych tematów. Jeśli jesteś pracownikiem firmy, który zdecydowała się na usługę concierge, z czystym sumieniem będziesz mógł powierzyć takiej osobie odebranie dzieci ze szkoły, gdy akurat przedłużyło się spotkanie i zlecić odstawienie auta do warsztatu, gdy stwierdzisz usterkę podczas drogi do pracy. Jeśli kłopotliwe staną się dla ciebie drobne sprawunki spożywcze po pracy, zleć to bez wahania konsjerżowi na etacie. Ważne, by dokładnie zorientować się w warunkach takiej współpracy, sposobie zgłaszania zapotrzebowania i w kwestii ewentualnych limitów. Opcja concierge znana jest również zakładom ubezpieczeniowym i bankom, które chętnie oferują takiego osobistego asystenta w ramach bogatego pakietu ubezpieczeniowego assistance auta, czy jako gratis do konta VIP.

Cocnierge zna–cocncierge ma

Zapytasz, jakie cechy powinien posiadać dobry concierge? Przede wszystkim doskonała organizacja, połączona z wysokim poziomem kultury osobistej. Nie może mu również zabraknąć otwartości na potrzeb klienta, uprzejmości, a może przede wszystkim rozbudowanej sieci kontaktów, umożliwiających załatwienie spraw z pozoru niemożliwych. Odbiorcami są zazwyczaj dobrze sytuowane osoby prywatne, przedstawiciele wolnych zawodów, ale coraz częściej usługi tego typu świadczone są dla firm. Niegdyś tylko w USA i Irlandii, dziś także w Polsce. Profesjonalny concierge o nienagannych manierach, odpowiedzialnie podejdzie do powierzonych mu zadań, a dyskrecja i nastawienie na dobro klienta są jego wiernymi nieodzownymi towarzyszami. Od opiekuna sfery kulturalnej oczekuje się z kolei wyedukowania w danej dziedzinie, a czasem także znajomości języków obcych, niezbędnych w organizacji wojaży międzynarodowych, czy spotkań biznesowych z zagranicznymi kontrahentami.

Kieliszek wytwornego szampana na dachu wieżowca w środku nocy? A może odebranie przesyłki od kuriera, który właśnie stoi pod drzwiami twojego domu, a ty akurat jesteś w pracy? Proszę bardzo. Concierge do usług.

Czytaj także