Otwarcie fryzjera, kosmetyczki, kawiarni. Jak ma wyglądać rzeczywistość na przedostatniej prostej przed powrotem do normalności?

21 maja 2020
Otwarcie fryzjera, kosmetyczki, kawiarni. Jak ma wyglądać rzeczywistość na przedostatniej prostej przed powrotem do normalności?
Od najbliższego tygodnia, sukcesywnie będzie następowało dalsze odmrażanie gospodarki w różnych, unieruchomionych epidemią sektorach. Choć wiele, zamkniętych dotąd, firm otworzy swe podwoje od 18 maja, to o powrocie do przedepidemicznej normalności można na razie pomarzyć. Trzeci etap znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem ułatwi z pewnością życie fryzjerom, kosmetyczkom, czy właścicielom niektórych restauracji i kawiarni. Zobacz, czy i Twój biznes wpisuje się w plan poluzowania, przedstawiony przez polskie władze.
  • Gastronomia–z higienicznym dystansem do klienta
  • Fryzjer i kosmetyczka bez kolejki
  • Odległość, osłona, odizolowanie

Gastronomia–z higienicznym dystansem do klienta

Niebawem do życia powrócą punkty gastronomiczne. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 maja 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2020/878, działać będą mogły tzw. ogródki restauracyjne, sale i restauracje, bary, kawiarnie, czy food court, czyli miejsca gastronomiczne w centrach handlowych. Niegdyś wpisane na stałe w krajobraz czasu wolnego będą mogły świadczyć usługi dla klientów, jednak zachowując niezbędne środki ostrożności oraz przestrzegając rygoru sanitarnego. Nadal zamknięte pozostaną bufety samoobsługowe, czy dystrybutory do samodzielnego nalewania napojów. Przedstawiciele branży gastronomicznej w porozumieniu z Głównym Inspektorem Sanitarnym, opracowali szereg zaleceń, które mają zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom. Nakładanie przez personel rękawiczek na dłonie uprzednio zdezynfekowane, zostało na stałe wpisane w repertuar zachowań obsługi. Ogółem wszelkie procedury mające służyć higienicznej pracy, będą z należytą starannością przestrzegane i egzekwowane przez osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie danej placówki. Sformułowane zostały m.in. zasady prawidłowego mycia i dezynfekcji rąk; zapoznano personel z instrukcją prawidłowego nałożenia i zdjęcia maseczki i rękawic, a także sporządzono i zobowiązano właścicieli punktów do zapoznania obsługi z dodatkowymi informacjami dotyczącymi żywności w dobie koronawirusa https://gis.gov.pl/zywnosc-i-woda/zywnosc-zywnosc-i-woda/qa-dotyczace-zywnosci-i-koronawirusa-aktualizacja-28-04-2020/. Do powinności właściciela lokalu będzie należeć systematyczne i dokładne dezynfekowanie stolików (co 15 minut) i po zakończeniu usługi oraz powierzchni wspólnych, zapewnienie odpowiedniej odległości między klientami, a także zapewnienie jednemu klientowi co najmniej 4m2 powierzchni lokalu. Niech nie zdziwią cię stoliki usytuowanie w odległości 2 metrów od siebie lub mniejszej, lecz dodatkowo zabezpieczone specjalnymi przegrodami, czy parawanami o wysokości nie mniejszej niż metr ponad blat stolika. Nadal obowiązuje zasada 1,5-metrowej odległości od gości przy stolikach oraz przykaz noszenia maseczek i rękawiczek. Jedynie klienci spożywający posiłki, mogą zdjąć ochraniacze na usta i nos. Obligatoryjna dezynfekcja rąk będzie dotyczyć również samych klientów. Nie będą natomiast dostępne jednorazowe sztućce, czy serwetki, dotychczas samodzielnie pobierane przez klientów.

Fryzjer i kosmetyczka bez kolejki

Również zakłady fryzjerskie i kosmetyczne zostały objęte planowanym na 18 maja znoszeniem ograniczeń. Usługi, które do tej pory należały często do tych umawianych przy okazji, od poniedziałku będą wykonywane wyłącznie na podstawie wcześniejszego zapisu online lub telefonicznego. Nie ma możliwości osobistej wizyty i zwyczajowego umawiania w poczekalni, jak i oczekiwania w kolejce. Ze względów bezpieczeństwa w lokalu będą mogły przebywać tylko te osoby, które wykonują i poddają się zabiegowi upiększającemu. Obowiązują standardowe środki ochrony osobistej, jak zasłonięte usta i nos, zarówno przez klientów, jak i obsługę. Do widoku fryzjera, czy kosmetyczki w goglach, przyłbicy, czy maseczce będziemy musieli się po prostu przyzwyczaić. Gabinet, do którego się udamy, powinien stosować jednorazowe ręczniki, dezynfekować regularnie powierzchnie, a ściągnięcie maseczki, czy ochraniacza przez klienta powinno odbywać się tylko i wyłącznie wtedy, gdy zabieg nie pozwala na ich użycie, np. podczas pielęgnacji twarzy. Między stanowiskami pracy w wybranym salonie zwrócimy uwagę na odległość dwumetrową, a także będzie można zauważyć dodatkowe przepierzenie, np. podczas manicure. Dodatkowo zabronione jest przyprowadzanie osób towarzyszących na wizyty, a także przebywanie w gabinecie większej liczby klientów, niż liczba dostępnych stanowisk. Do odwołania nie będzie można serwować napojów klientom, a miejscach widocznych i dostępnych powinny się znajdować dozowniki z płynem dezynfekującym. Na właścicielu lokalu ciąży obowiązek regularnej dezynfekcji pomieszczeń, dbania o kontrolę stanu zdrowia pracowników, a także zapewnienie w miarę możliwości jednorazowych przyborów lub dezynfekcji narzędzi po każdym kliencie. Obligatoryjna jest również dezynfekcja dłoni przez klienta, zaraz po wejściu do salonu. Jeśli zdarzyło ci się zapomnieć niezbędnych osłon, salon powinien udostępnić ci jednorazową maseczkę ochronną.

Odległość, osłona, odizolowanie

Oprócz punktów gastronomicznych, zakładów fryzjerskich, czy kosmetycznych, swoją działalność mogą wznowić także instytucje kultury np. kina plenerowe. Można będzie również wrócić na plan zdjęciowym filmowy, czy do tych placówek edukacyjnych, gdzie nauczanie zdalne nie jest możliwe ze względu na specyfikę. Poza instrukcjami charakterystycznymi dla danej branży, której dotyczy poluzowanie, nadal należy przestrzegać stałego repertuaru zasad, gwarantujących bezpieczeństwo. Jest to zachowanie dwumetrowej odległości od siebie, zasłanianie ust i nosa w przestrzeni publicznej, a także pozostawania w domu, jeśli to tylko możliwe, w tym praca zdalna.

Choć wielu właścicieli zakładów fryzjerskich i kosmetycznych będzie zmuszonych do przeorganizowania pracy swojej firmy, to warto zainwestować w konieczną zmianę, by móc powrócić do gry o przetrwanie na rynku.

Czytaj także